Snart december

I morgon är det ju första december...men inte en gnutta snö har vi sett än...börjar bli lite less på detta mörker som råder just nu...kan det inte börja snöa så det iaf blir lite ljusare ute..

Kanske inte lika mycket som i december 1998...DET var ju liksom lite i värsta laget:


Då hade vi så mycket snö att folk till o med åkte skoter och skidor
mitt i Gävle Centrum!

Det var ett snökaos utan dess like....det började snöa natten till den 6:e december (min födelsedag)...för att över huvudtaget ta oss utanför dörren fick vi ta i med all kraft o försöka slå upp en bit så vi fick upp dörren...sen var det bara att plumsa till förrådet(bodde i radhus då) och hämta skyffeln...jag skottade en liten smal gång så man iaf tog sig ut mot vägen...sen fick man hålla i skottningen var tredje timme ungefär för att överhuvudtaget ta sig ut.

Grannarna arbetade iallafall i skift (de var ju två) men jag fick skotta själv o samtidigt ha tid för ungar som så GÄRNA ville ut o leka , inte 17 vågade jag släppa ut en 2½ åring o en 7½ åring själv på gården när snön VRÄKTE ner...man såg absolut INGENTING!

Mina vänner som bodde längre bort på gården skottade sig fram till mitt radhus enbart för att gratulera mig på födelsedagen!...Det var urgulligt tycker jag..ingen och då menar jag ingen vågade sig ut den första dagen....men det blev värre...det snöa o det snöa...kommer inte ihåg nu i HUR många dagar men dagis och skola var stängd i en vecka tills de hade röjt överallt..


Folk tog sig inte till jobbet...det kom inga varor till affären så ALLT tog slut..den enda personal som fick dispens att ta sig till jobbet var vårdpersonal och de fick åka bandvagnar in till Gävle o till ytterområdena...


Men samtidigt var det kul...gemenskapen i stan har väl aldrig varit så stark som den var då...folk tog sig in på skidor o skotrar när det väl blev förbart på vägarna....men bilarna fick folk lämna hemma....en vecka senare var allt som vanligt igen...iaf nästan...snön låg ju fortfarande kvar och folk hade verkligen något att prata om..


Nä så det här med snö får nog komma i lagom stora doser...;)


Kommentarer
Postat av: ~Kina~

Haha det får mig att tänka på snökaoset som va i Götebort i november 97 eller nåt. Jösses, jag bodde på första våningen och hade snö upp till fönstrena. Det va ett kaos utand ess like. Inga kom till jobbet och folk som jobbat natt kom inte hem. Här lyser snön oxå med sin frånvaro ch den lär väl inte komma förrän vi åkte heller. Får nöja oss med att se snön på bergen utanför Alanya.

2009-11-30 @ 19:06:05
URL: http://sandmellantarna.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0